Zadania w Projekcie

Zadanie nr 1: Badanie cech ruchu drogowego - etap 1

1. Automatyczne pomiary cech ruchu drogowego z wykorzystaniem analityki wideo – zainstalowane kamery z zaawansowanymi algorytmami przetwarzania obrazu do rejestracji zachowań kierujących pojazdami oraz pieszych na skrzyżowaniach, gromadząc dane: (i) prędkość odcinkowa uczestników ruchu drogowego, (ii) trajektorie uczestników ruchu drogowego, (iii) okresy inicjacji manewrów (w tym wejścia/wjazdy na sygnałach zabraniających).

2. Baza danych o ww. cechach ruchu drogowego, w odniesieniu do poszczególnych chwil sterowania ruchem drogowym (realizowanego programu sygnalizacyjnego).

 

Zadanie nr 2: Obróbka danych pomiarowych

1. Analiza statystyczna – przeprowadzenie szczegółowej obróbki statystycznej zgromadzonych wyników badań z Zadania nr 1, aby zidentyfikować wzorce zachowań i potencjalne scenariusze ryzyka;

2. Uczenie maszynowe – wykorzystanie istniejących algorytmów sztucznej inteligencji do analizy nagranych materiałów wideo i ustalenia podstawowych parametrów ruchu drogowego (np. kierunek przemieszczania, rodzaj uczestników ruchu);

3. Rozwój dostępnych algorytmów przetwarzania obrazu – udoskonalenie algorytmów poprzez trenowanie algorytmów uczenia maszynowego na zebranych danych w celu bardziej precyzyjnej identyfikacji cech obiektów (osoby z niepełnosprawnością lub widocznym ograniczeniem mobilności, dzieci, rowerzyści, hulajnogiści) i zachowań ryzykownych (tj. prawdopodobieństwa przebywania w obszarze krytycznym dwóch strumieni kolizyjnych, zarówno w okresach sygnałów czerwonych, jak i zielonych).

 

Zadanie nr 3: Budowa stanowiska testowego (prototypu)

1. Zaprojektowanie i budowa systemu sygnalizacji świetlnej wyposażonego w najnowsze narzędzia detekcji wideo z wykorzystaniem uzyskanej wiedzy z Zadania nr 2 na skrzyżowaniu dróg wewnętrznych Kampusu PBŚ;

2. Budowa makiety skrzyżowania czterowlotowego.

 

Zadanie nr 4: Opracowanie nowych strategii sterowania ruchem drogowym

1. Projekt algorytmu i scenariuszy sterowania – opracowanie szczegółowych scenariuszy sterowania ruchem drogowym na podstawie analizy danych i wyników uzyskanych w Zadaniu nr 2 oraz założeń wstępnych do Projektu;

2. Modelowanie i symulacja ruchu drogowego – wykorzystanie narzędzi do mikromodelowania ruchu drogowego i symulowanie rzeczywistych sytuacji na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną w celu przetestowania i optymalizacji opracowanych scenariuszy w środowisku wirtualnym;

3. Ocena ryzyka – analiza ilościowa i jakościowa wprowadzanych scenariuszy, aby upewnić się, że minimalizują one ryzyko zdarzeń drogowych lub poprawiają przepustowość.

 

Zadanie nr 5: Badania „laboratoryjne” na poligonie testowym

1. Eksperyment funkcjonalny prototypu – przeprowadzenie badań wstępnych z udziałem zakwalifikowanych uczestników na poligonie testowym pod kątem różnych scenariuszy sterowania ruchem, w tym z tzw. „placebo” (bez realizacji innowacyjnych sposobów sterowania ruchem);

2. Badania ankietowe – przeprowadzenie ankiet z uczestnikami badań, by uzyskać dodatkowe informacje na temat odbioru funkcjonalności prototypu, ich odczuć oraz doświadczeń.

 

Zadanie nr 6: Badania cech ruchu drogowego – etap 2

1. Wdrożenie prototypu na wybranych skrzyżowaniach dróg publicznych oraz gromadzenie danych o jego funkcjonowaniu;

2. Pomiary cech ruchu drogowego z wykorzystaniem analityki wideo – kamer z własnymi algorytmami przetwarzania obrazu do rejestracji zachowań pojazdów i pieszych na skrzyżowaniach.

 

Zadanie nr 7: Walidacja nowych scenariuszy sterowania ruchem

1. Analiza danych – dokonanie obróbki danych o pracy algorytmów i efektywności wprowadzonych scenariuszy: (i) w sytuacji rzeczywistej, tzn. przy ingerencji w program sterowania ruchem drogowym, (ii) w sytuacji hipotetycznej, tzn. przy braku ingerencji w program sterowania ruchem drogowym (statystyka potencjalnego uruchomienia danego scenariusza).

2. Weryfikacja i ewaluacja wyników – analiza zebranych danych w celu oceny skuteczności wdrożonych scenariuszy w stanie rzeczywistym oraz wprowadzenie ewentualnych poprawek na podstawie walidacji pierwotnych scenariuszy.

 

Harmonogram Projektu (wykres Gantta):