Opis i cele Projektu
Projekt finansowany w całości ze środków krajowych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER.
Wartość projektu: 1 798 032,50 zł (Umowa nr LIDER15/0190/2024). Okres realizacji: 01.09.2025 - 01.09.2028
Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI)
w adaptacyjnej sygnalizacji świetlnej
w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego
ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych użytkowników infrastruktury drogowej
Co to jest AIATS?
AIATS stanowi backronim tytułu projektu w języku angielskim.
Z kolei w języku polskim można ten skrót rozumieć następująco:
- w wersji kanonicznej: "Antykolizyjna Inteligencja Architektury Telematyki Sygnalizacji świetlnej ";
- w wersji skrótowej (marketingowej): "AI w Adaptacyjnej Telematyce Sygnalizacji świetlnej ".
AIATS to nadrzędna warstwa decyzyjna współpracująca ze sterownikiem sygnalizacji. AI (uczenie maszynowe) dostarcza parametry i predykcje ryzyka, a warstwa nadzorcza — z zachowaniem parametrów bezpieczeństwa i norm technicznych — modyfikuje przebieg sygnałów w czasie rzeczywistym.
Streszczenie Projektu
Opracowujemy bezpieczne scenariusze sterowania dla sterowników sygnalizacji świetlnej, które — na podstawie analityki wideo i algorytmów AI — wcześnie rozpoznają sytuacje ryzykowne i nadrzędnie modyfikują przebieg sygnałów, by ograniczyć prawdopodobieństwo kolizji uczestników ruchu drogowego. Będziemy testować rozwiązania najpierw na poligonie testowym, a następnie w ruchu rzeczywistym.
Przykładowo analizowanymi sytuacjami w projekcie są:
- obecność osób z niepełnosprawnościami lub dzieci przy przejściach dla pieszych;
- nagromadzenie pieszych przy krawędzi jezdni;
- piesi/rowerzyści w obszarach kolizji w czasie międzyzielonym;
- piesi/rowerzyści w obszarze kolizji w czasie sygnału "zielonej strzałki" lub w krytycznych okresach sygnału zielonego "ogólnego";
- przejazd pojazdów uprzywilejowanych przez skrzyżowanie lub wtargnięcia na skrzyżowanie na sygnałach zabraniających.
Efekt: biblioteka scenariuszy antykolizyjnych wdrażanych do sterowników w trybie nadrzędnym i czasu rzeczywistego, z pełną zgodnością z parametrami bezpieczeństwa i normami technicznymi.
Cel Projektu
Cel ogólny: stworzyć produkt wdrożeniowy, który aktywnie zapobiega sytuacjom krytycznym (potencjalnie kolizyjnym) na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych użytkowników dróg.
Jak? Warstwa nadzorcza, zasilana danymi z analityki wideo i AI, dobiera lub odrzuca scenariusze sterowania w czasie rzeczywistym, nie naruszając krytycznych parametrów bezpieczeństwa sterownika. Uwaga — sztuczna inteligencja nie wydaje samodzielnych poleceń. Służy do parametryzacji i predykcji, natomiast wykonanie decyzji odbywa się w warstwie nadzorczej zgodnej z normami i protokołami pracy sterownika — zaprojektowanymi całkowicie przez człowieka.
Planowane rezultaty
- Baza danych rzeczywistych zachowań użytkowników skrzyżowań (wideo + metadane);
- Nowe, antykolizyjne scenariusze sterowania ruchem;
- Współpraca Politechniki Bydgoskiej z jednostkami naukowymi, biznesem i administracją:
- Publikacje (krajowe i międzynarodowe);
- Zgłoszenia patentowe,
- Rozwój młodej kadry naukowej.
Dla kogo
- Producenci sterowników sygnalizacji świetlnej;
- Inteligentne Miasta wdrażające Vision Zero / Safe System.