Opis i cele Projektu

Streszczenie

W ramach Projektu zostaną opracowane nowatorskie sposoby sterowania ruchem drogowym redukujące ryzyko wypadkowe. Analiza zachowań użytkowników skrzyżowań z sygnalizacją świetlną będzie realizowana z wykorzystaniem dostępnych na rynku systemów analityki wideo, bazujących na algorytmach sztucznej inteligencji, a także na bazie wypracowanych ich modyfikacji w trakcie realizacji Projektu. Zarejestrowane, przewidywane lub sugerowane przez sztuczną inteligencję sytuacje zagrażające życiu uczestników ruchu drogowego będą weryfikowane pod kątem ich użyteczności. Planuje się opracowanie skonkretyzowanych scenariuszy sterowania ruchem drogowym, nadrzędnie włączanych w czasie pracy sterownika sygnalizacji świetlnej, zapobiegających potencjalnie niebezpiecznym sytuacjom na skrzyżowaniu. Kolejnym etapem będzie wprowadzenie i przetestowanie wypracowanych rozwiązań, w tym najpierw na poligonie testowym, a później w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Planuje się badania następujących sytuacji potencjalnie niebezpiecznych:

  • osoby niepełnosprawne lub dzieci korzystające z przejść dla pieszych;
  • duża gęstość pieszych przy krawędzi jezdni na sygnale czerwonym;
  • piesi/rowerzyści w obszarach kolizji na sygnale czerwonym;
  • piesi/rowerzyści będący w potencjalnym obszarze kolizji na sygnale zielonym z pojazdem dopuszczonym do ruchu na sygnale tzw. "zielonej strzałki";
  • pojazd uprzywilejowany będący w obszarze skrzyżowania.

Ostateczna lista sytuacji potencjalnie niebezpiecznych zostanie przygotowana po analizie zarejestrowanych materiałów wideo. Celem Projektu jest wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji do identyfikacji cech ruchu drogowego. Rezultatem Projektu będą nadrzędne scenariusze sterowania ruchem drogowym, implementowane w sterownik sygnalizacji świetlnej, umożliwiające wcześniejszą ingerencję w sposób nadawania sygnałów świetlnych redukując zagrożenie w ruchu drogowym. Wynikiem Projektu zainteresowani są światowi producenci sterowników sygnalizacji.

 

Ogólnym celem Projektu

jest wypracowanie innowacyjnego produktu, którego rezultatem będzie unikanie sytuacji ryzykownych w ruchu sterowanym sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach, w tym w szczególności w aspekcie niechronionych użytkowników infrastruktury drogowej. Produkt charakteryzować się musi opracowanymi scenariuszami aktywnego, nadrzędnego zapobiegania sytuacji krytycznych w chwili wykrycia zagrożenia pomiędzy parą strumieni kolizyjnych o dopuszczalnym lub niedopuszczalnym jednoczesnym zezwoleniu na ruch. Produkt charakteryzować się musi unikalnością wdrożeniową w obecne protokoły pracy sterowników sygnalizacji świetlnej. Implementacja produktu musi uwzględniać nadrzędne parametry bezpieczeństwa sterowników sygnalizacji świetlnej (w tym normy techniczne), ale może ingerować nadrzędnie w konfigurowalny program sygnalizacyjny (sposób nadawania sygnałów świetlnych, opracowany przez projektanta organizacji ruchu z sygnalizacją świetlną).

 

Celem szczegółowym Projektu

jest wykorzystanie dostępnych narzędzi i technik analityki wideo z użyciem algorytmów uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) do wykrywania w zadanych obszarach detekcji ruchu pojazdów i pieszych skonkretyzowanych cech obiektów i na ich podstawie dobierania bądź unikania realizacji danych scenariuszy sterowania ruchem drogowym.