Opis i cele Projektu

Projekt finansowany w całości ze środków krajowych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER
Wartość projektu: 1 798 032,50 zł (Umowa nr LIDER15/0190/2024). Okres realizacji: 01.09.2025 - 01.09.2028

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI)
w adaptacyjnej sygnalizacji świetlnej
w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego
ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych użytkowników infrastruktury drogowej

 

Co to jest AIATS?

AIATS stanowi backronim tytułu projektu w języku angielskim.

Z kolei w języku polskim można ten skrót rozumieć następująco:

  • w wersji kanonicznej:  "Antykolizyjna Inteligencja Architektury Telematyki Sygnalizacji świetlnej ";
  • w wersji skrótowej (marketingowej): "AI w Adaptacyjnej Telematyce Sygnalizacji świetlnej ".

AIATS to nadrzędna warstwa decyzyjna współpracująca ze sterownikiem sygnalizacji. AI (uczenie maszynowe) dostarcza parametry i predykcje ryzyka, a warstwa nadzorcza — z zachowaniem parametrów bezpieczeństwa i norm technicznych — modyfikuje przebieg sygnałów w czasie rzeczywistym.

 

Streszczenie Projektu

Opracowujemy bezpieczne scenariusze sterowania dla sterowników sygnalizacji świetlnej, które — na podstawie analityki wideo i algorytmów AI — wcześnie rozpoznają sytuacje ryzykowne i nadrzędnie modyfikują przebieg sygnałów, by ograniczyć prawdopodobieństwo kolizji uczestników ruchu drogowego. Będziemy testować rozwiązania najpierw na poligonie testowym, a następnie w ruchu rzeczywistym.

Przykładowo analizowanymi sytuacjami w projekcie są:

  • obecność osób z niepełnosprawnościami lub dzieci przy przejściach dla pieszych;
  • nagromadzenie pieszych przy krawędzi jezdni;
  • piesi/rowerzyści w obszarach kolizji w czasie międzyzielonym;
  • piesi/rowerzyści w obszarze kolizji w czasie sygnału "zielonej strzałki" lub w krytycznych okresach sygnału zielonego "ogólnego";
  • przejazd pojazdów uprzywilejowanych przez skrzyżowanie lub wtargnięcia na skrzyżowanie na sygnałach zabraniających.

Efekt: biblioteka scenariuszy antykolizyjnych wdrażanych do sterowników w trybie nadrzędnym i czasu rzeczywistego, z pełną zgodnością z parametrami bezpieczeństwa i normami technicznymi.

 

Cel Projektu

Cel ogólny: stworzyć produkt wdrożeniowy, który aktywnie zapobiega sytuacjom krytycznym (potencjalnie kolizyjnym) na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych użytkowników dróg.
Jak? Warstwa nadzorcza, zasilana danymi z analityki wideo i AI, dobiera lub odrzuca scenariusze sterowania w czasie rzeczywistym, nie naruszając krytycznych parametrów bezpieczeństwa sterownika. Uwaga — sztuczna inteligencja nie wydaje samodzielnych poleceń. Służy do parametryzacji i predykcji, natomiast wykonanie decyzji odbywa się w warstwie nadzorczej zgodnej z normami i protokołami pracy sterownika — zaprojektowanymi całkowicie przez człowieka.

 

Planowane rezultaty

  • Baza danych rzeczywistych zachowań użytkowników skrzyżowań (wideo + metadane);
  • Nowe, antykolizyjne scenariusze sterowania ruchem;
  • Współpraca Politechniki Bydgoskiej z jednostkami naukowymi, biznesem i administracją:
  • Publikacje (krajowe i międzynarodowe);
  • Zgłoszenia patentowe,
  • Rozwój młodej kadry naukowej.

 

Dla kogo

  • Producenci sterowników sygnalizacji świetlnej;
  • Inteligentne Miasta wdrażające Vision Zero / Safe System.