W ramach współpracy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie dr hab. inż. Ireneusz Wyczałek, prof. PBŚ, pracownik Katedry Geodezji, Gospodarki Przestrzennej i Nieruchomości PBŚ, realizuje ciekawe badania, których efektem jest zapewnienie odpowiedniego merytorycznie wdrażania geodezyjnych metod pomiarowych w badaniach diagnostycznych i monitoringu obiektów mostowych.
Badania opisano między innymi w czasopiśmie Journal of Bridge Engineering wydawanym przez American Society of Civil Engineers (ASCE) w publikacji „Monitoring and Numerical Analysis of the Steel Railway Arch Bridge: Case Study”, autorstwa Piotra Olaszka, Andrzeja Świercza, Ireneusza Wyczałka oraz Przemysława Kołakowskiego.
Publikacja dotyczy stalowego wiaduktu łukowego na linii kolei dużych prędkości. Podczas badań odbiorczych wiaduktu zaobserwowano zjawisko rezonansu, polegające na wystąpieniu intensywnych (widocznych gołym okiem) nietłumionych drgań niektórych wieszaków pionowych w kierunku poziomym, poprzecznie do osi toru. Drgania te wystąpiły bez obecności obciążenia kolejowego na moście. Badania zaprezentowane w niniejszej pracy obejmowały testy obciążeniowe, analizy numeryczne oraz monitoring konstrukcji wiaduktu.
Zachęcamy do lektury artykułu:
Monitoring and Numerical Analyses of the Steel Railway Arch Bridge: A Case Study